tiistai 9. huhtikuuta 2013

Kevät innostaa treenaamaan hyvällä mielellä

Metsäretkellä



En ole vielä tässä blogissani päässyt varsinaisten treeni-ideoiden jakamiseen, joten nyt ajattelin kirjoitella omasta treenaamisestani ja ajatuksistani oman urheilun suhteen. Minulle liikkumisessa tärkeintä on se, että siitä tulee hyvä olo, kunto pysyy hyvänä tai jopa paranee ja saan siitä lisä puhtia elämiseen. Liikkuminen on minulle elämän tapa. Ei, en vaan osaisi kuvitella elämää ilman liikkumista. Joka päivä jotakin, on minun mottoni liikkumisen suhteen. Se tulee hyvin luonnollisesti, koska kehoni on tottunut saamaan tietyn määrän fyysistä rasitusta ja jos sitä ei joku viikko ala tulemaan, niin elimistö alkaa sitä vaatia. Liikkuminen on minulle myös ajanvietettä ja tapa rentoutua sekä saada ajatukset pois kaikesta muusta. Liikkuminen elämässäni on myös tapa liikkua paikasta toiseen. Kävelen ja pyöräilen hyvin usein välimatkat. Liikkuminen on myös sosiaalista ja tapa tutustua uusiin ihmisiin. Liikkuminen ja liikuttaminen ovat minulle myös työtäni.
Motivaatiota liikkumiseen minun yleensä ei tarvitse kauheasti hakea, koska yleensä aina minulla on joku uusi laji tai idea, jota haluan kokeilla tai harjoitella. Pidän liikkumisen mahdollisimman monipuolisena ja tarpeeksi haastavana, jotta motivaatio pysyy yllä. Liikkumisen tulee ehdottomasti olla myös hauskaa, jotta se innostaa yhä uudestaan ja uudestaan lähtemään liikkeelle. Nykyään en juurikaan ”pingota” liikkumisen suhteen, vaan teen hyvin paljon fiiliksen mukaan. Usein suunnittelen tulevia harjoituksia etukäteen ja teen suunnitelman, mutta uskallan myös poiketa siitä, jos fiilis on suunnitelmasta poikkeava. Pidän tällä hetkellä oman treenaamisen mahdollisimman rentona, jotta siitä ei tule ”pakkopullaa” tai että se ei ala stressaamaan. Tämä keino on saanut minut innostumaan taas uusista lajeista ja antanut todella paljon lisäintoa. Kun ei ole pakko tehdä jotain, niin tulee luontaisesti esiin uskomaton määrä energiaa, jota haluaa käyttää liikkumiseen.
Rakkaimpia liikuntalajejani ovat lenkkeily, uinti/vesiliikunta, pyöräily, kuntosali, tanssi, jooga, pilates, seinäkiipeily ja erilaiset ryhmäliikuntatunnit. Lisäksi tykkään pelata milloin mitäkin peliä tai käydä vaikka yleisurheilemassa. Vaihtelen lajeja oman mielenkiintoni ja vuoden ajan mukaan. Tärkeintä on, että liikettä tulee mahdollisimman paljon ja että tykkään siitä, mitä teen. Silloin pystyn tekemään rankankin harjoituksen.
Pidän liikkumiseni mahdollisimman monipuolisena, jotta keho ei totu pelkästään tietynlaiseen harjoitteluun.  Ajatukseni harjoituksissa on, että jokainen treeni on vähän erilainen kuin edellinen. Tällöin on mahdollisuus kehittyä ja välttää se, että keho tottuu aina samaan harjoitukseen. Vaikka pidän harjoittelun monipuolisena, siinä on aina jokin suunnitelma takana. Yleensä aina tähtään johonkin. Minun on keksittävä itselle tavoite, jotta harjoituksilla on jokin merkitys. Tavoite voi olla hyvin pienikin asia, mutta tavoite on oltava. Minua tavoite motivoi erittäin paljon! Minulle riittää, että pelkästään minä tiedän oman tavoitteeni. Olen yleensä pahin vastustaja itse itselleni. Jos en pääse tavoitteeseeni määräämäni ajankohtaan mennessä, yleensä jatkan harjoittelua sinnikkäästi. Oikeastaan vasta tänä talvena olen ymmärtänyt, kuinka tärkeää tuo tavoitteen asettaminen on ja olen alkanut käyttämään sitä enemmän.
Tällä hetkellä harjoitteluuni kuuluu lenkkeily ja erityisesti juoksu, uinti ja toiminnallinen lihaskuntoharjoittelu. Aion lisätä harjoiteluuni tässä kevään lopussa lavatanssit ja toivottavasti tankotanssin. Uintia olen tehnyt viimeisten viikkojen aikana vähemmän, koska auringon paiste on innostanut minut juoksemaan. Juoksulenkkien pituus on yleensä puolesta tunnista tuntiin, koska alaselkäni ei edelleenkään meinaa kestää tuntia pidempiä lenkkejä. Kokeilussa on intervalli-tyyppinen juoksuharjoittelu, jossa harjoitus kestää kestoltaan vähemmän, mutta sisältää vauhtikestävyyden puolelle meneviä erittäin reippaita osioita. Lenkkiin sisällytän erilaisia hyppyjä, loikkia ja erilaisia juoksutekniikoita. Olen harjoitellut jopa takaperin juoksua!
Liikuntaa minulle tulee myös työni puolesta, mikä minun tulee toki huomioida viikottaisessa liikuntamäärässä. Tämän viikon olen Vuokatissa pitämässä ”Aktiivinen elämä-kuntoremonttia”. Tänään työpäiväni sisälsi lumikengillä seikkailua Vuokatin metsissä. Olisiko voinut olla enää hienompi sää. Kävimme nauttimassa auringosta lohipilkillä siinä lumikenkäilyn ohessa, ihanaa!
Jatkossa kirjoitan lisää toiminnallisesta lihaskuntoharjoittelusta, johon olen aivan ihastunut.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti